ÚdržbaAuta.cz

Vzduch v autě by se dal krájet? Vyměňte kabinový filtr!

Kabinový filtr (také označovaný jako pylový filtr) má za úkol čistit vzduch proudící do kabiny auta. Zachytává prach, pyl a saze. Je zodpovědný za to, jaký vzduch bude posádka dýchat. Zanesené a staré filtry jsou živnou půdou pro plísně a bakterie. Způsobují zamlžování oken a vyvolávají alergické reakce.

Doporučený interval výměny

Výrobci aut většinou doporučují interval 30 000 kilometrů nebo 2 roky, podle toho, co nastane dříve. Z dlouhodobé zkušenosti víme, že zkrácením na polovinu se dostaneme na ideální interval. Výrobci totiž s oblibou doporučené intervaly výměny filtrů natahují, aby náklady na pravidelný servis vypadaly na první pohled jako velmi nízké. Ale ruku na srdce, motorový olej podle stejného servisního intervalu mění také jen dobrodruh nebo někdo, kdo ví, že má auto jen na tři až pět let. A to motory většinou vydrží i při výměně oleje po dvou letech.

Jenže u kabinového filtru jde o to, co dýcháte vy. Jde o vaše zdraví! Doporučuji tedy držet se alespoň výměny jednou za rok. Někdo ve snaze o co největší úsporu pouze profoukne vzduchem z kompresoru starý filtr, ale to je naprosto nedostačující, a v žádném případě to nelze doporučit.

Typy kabinových filtrů

Existují tři druhy kabinových filtrů. Liší se použitým filtračním materiálem, a tím pádem i cenou.

Obyčejné (bílé) kabinové filtry

Jedná se o nejlevnější variantu vyráběnou ze syntetické textilie. Donedávna se jednalo o standard, dnes jsou vytlačovány kabinovými filtry s aktivním uhlím. Tyto filtry produkují výrobci ve srovnatelné kvalitě, je tedy celkem jedno, jakou značku zvolíte.

Kabinový filtr ze syntetické textilie

Obrázek 1 – Obyčejný kabinový filtr ze syntetické textilie

Kabinové filtry s aktivním uhlím

Tyto filtry jsou schopny kromě pevných částic částečně také zachytávat škodlivé plyny a nepříjemné pachy. Záměrně píšu částečně, protože čerstvě pohnojené pole nebo trabanta ucítíte i tak, nicméně slaběji. Kabinové filtry s aktivním uhlím poznáte na první pohled podle černé nebo šedé barvy. Pokud navíc obsahují dostatečné množství aktivního uhlí, jsou i výrazně těžší než obyčejné bílé filtry.

Kabinový filtr s aktivním uhlím

Obrázek 2 – Kabinový filtr s aktivním uhlím

Tím se dostávám ke kvalitě těchto filtrů nabízených různými značkami. Některé mají menší obsah aktivního uhlí. Z vlastní zkušenosti mám ověřeno, že filtry MANN-FILTER, DENSO nebo FEBI jsou výrazně těžší než například FILTRON.

Kabinové filtry FreciousPlus od MANN-FILTER

Oproti kabinovému filtru s aktivním uhlím chrání téměř na 100 % před alergeny, plísněmi, bakteriemi a jemnými pevnými částicemi PM2.5 (částice velikosti 2,5 μm). Tyto filtry mají přírodní polyfenolovou vrstvu, jež se chová jako lapač, který zachytí téměř 100 % alergenů. Antimikrobiální vrchní vrstva dále blokuje vyživování bakterií a plísní z venkovního ovzduší, což zabraňuje nepříjemnému zápachu.

Kabinový filtr FreciousPlus od MANN-FILTER

Obrázek 3 – Kabinový filtr FreciousPlus

Jedná se asi o to nejlepší, co můžete do svého auta pořídit, zejména pokud jste alergik nebo alergickou osobu vozíte.

Nutno podotknout, že tyto filtry nejsou k dispozici pro všechny modely aut. Označení filtru a jeho dostupnost zjistíte v online katalogu MANN-FILTER.

Postup výměny

Někteří výrobci k filtrům přidávají návod na jeho výměnu, jsou to například MANN-FILTER, FILTRON nebo DENSO. Návody jsou s nákresy nebo fotografiemi, a tak výměnu zvládnete i doma. Návody lze také stáhnout na stránkách výrobců.

Moje doporučení

Sdílet na Facebooku

©2020 ÚdržbaAuta.cz