ÚdržbaAuta.cz

Je nutné měnit chladící kapalinu? A jak často?

Jako každá kapalina v autě má i chladící kapalina svou životnost. Výrobci sice uvádějí, že je doživotní, ale co to zmanemá? Do konce života auta nebo vás?

Moderní vozidla (řekněme od roku 2000) většinou nemají předepsaný servisní interval výměny chladící kapaliny. Nicméně když se podíváme do specifikace jednotlivých kapalin, zde už najdeme doporučený interval výměny 5 let nebo 250 000 kilometrů, podle toho, co nastane dříve. Toto se může samozřejmě měnit u různých značek kapalin nebo výrobců aut. Nicméně jako vodítko to stačí.

Pět let je maximum

Pět let je maximální doba po které svědomitý provozovatel auta vymění chladící kapalinu. Ta se také musí vždy vyměnit pokud dojde k opravě chladícího okruhu. Například po výměně chladiče, radiátoru topení, termostatu nebo po opravě motoru vyžadující vypuštění chladící kapaliny.

I nová chladící kapalina má na obalu většinou vyznačenou použitelnost 5 let od data výroby. Je tedy nelogické mít v autě stejnou kapalinu například deset patnáct let. Po této době totiž kapalina ztratila většinu svých vlastností. Nejdůležitější je dozajista schopnost zabraňovat korozi. Další funkcí je zamezení vytváření úsad a samozřejmě také snížení bodu tuhnutí a zvýšení teploty při které dochází k varu.

Stará kapalina také mění kyselost a dokáže rozleptat těsnění, hadice ale i hliníkové díly. U zanedbaných aut se pak může oprava těchto defektů velmi prodražit a nebo se dokonce stát nemožnou. Pak nezbývá než neustále dolévat novou kapalinu.

Jakou kapalinu použít?

Typ kapaliny určené pro váš vůz většinou najdete v servisní knížce nebo v manuálu k vozu. Případně se dotázejte ve značkovém servisu. Tam by vám měli i tuto kapalinu prodat. Originální kapalina není drahá a zaručí nejlepší možnou funkci chladícího okruhu. Určitě se vyhněte kapalinám prodávaným na pumpách a v hobby marketech. Na internetu lze najít testy ve kterých tyto kapaliny totálně propadly.

Originální chladící kapaliny je možné koupit i v eshopech. Většinou za lepší ceny než ve značkových servisech.

Ředit? A čím?

Chladící kapaliny se prodávají většinou jako koncentrát a je nutno je zředit podle údajů výrobce. Většinou 1:1 s vodou. Proč je nejlepší ředit vodou z vodovodu se dočtete v článku „Dešťovka nebo destilka?“ na motofocus.cz.

Je možné také zakoupit již hotové směsi, které jsou určeny k přímému použití bez ředění. Ty už výrobce při výrobě naředil ve správném poměru.

Samotná výměna je většinou snadná a dá se bez problému zvládnout doma. Chladiče jsou často vybaveny vypouštěcími kohoutky a nebo se z chladiče odmontuje nejníže umístěná hadice a kapalina se nechá vytéct. Nikdy se ovšem nepodaří vypustit úplně vše. Většinou to bývají tak dvě třetiny, zbytek zůstane v motoru, radiátoru topení a dalších zákoutích chladící soustavy.

Kapalinu vždy měňte na chladném motoru. U starších (jednodušších) motorů není potřeba odvzdušňovat jelikož se okruh odvzdušní sám po nastartování, případně při první jízdě. Moderní motory někdy vyžadují odvzdušení podle postupů výrobce auta. V obou případech je vhodné hladinu ještě jednou dvakrát zkontrolovat a případně doplnit. Na vyrovnávacích nádržkách snad všech aut je vyznačena doporučená výška hladiny.

Moje doporučení

Sdílet na Facebooku

©2020 ÚdržbaAuta.cz